Static Image

Tuincontroles

Vanaf 2024 hebben wij enkele data vastgesteld dat de tuincommissie alle tuinen op het complex langs gaat om de staat van de tuinen te controleren. Deze data zullen wij in de jaarplanning verwerken en de tuinder de nieuwsbrief hiervan op de hoogte stellen.

 Wij als vereniging zien graag dat:

  • Alle tuinen goed in gebruik;
  • De tuinder op regelmatige basis aanwezig is;
  • De tuin een goed aanzien heeft en buren geen last ondervinden.

Wij begrijpen dat er verschillende visies zijn wat betreft tuinieren zijn, de meeste worden ook op ons complex geaccepteerd, zolang dit geen overlast voor uw buren veroorzaakt en de tuin in goede staat blijft. 

Maar hoe gaat dit dan in zijn werk?

Op vooraf vastgestelde dagen loopt onze tuincommissie over het complex om de tuinen langs te gaan. Per jaar hebben wij 3 tuincontroles, aan het begin, tijdens en aan het eind van het tuinseizoen.

Wanneer er door de tuincommissie wordt geconstateerd dat er een tuin meer aandacht nodig heeft wordt er door de ledenadministratie een 1e email naar de desbetreffende hoofdtuinder gestuurd. Deze email is voornamelijk bedoeld om in contact met de tuinder te komen, er kunnen namelijk altijd omstandigheden ontstaan zijn waardoor de tuinder enige tijd niet voldoende kan tuinen en het aanzien van de tuin dan tijdelijk even minder is. 

Wanneer bovenstaande niet van toepassing is en u geen contact met ons opneemt dan heeft u 3 weken de tijd om de staat van uw tuin te verbeteren. Na deze 3 weken wordt er door de Tuincommissie een nieuwe ronden langs de aangeschreven tuinen gelopen om te controleren of de staat van deze tuinen zijn verbeterd. 

Mocht dit niet het geval zijn dan ontvangt u een 2de email waarin er weer wordt aangegeven dat de tuin beter onderhouden moet worden, ook na de 2e email heeft u weer 3 weken de tijd om het aanzicht te verbeteren. 

Als na deze 6 weken wordt geconstateerd dat het aanzien van de tuin niet naar tevredenheid is, er geen omstandigheden zijn dat er niet getuind kan worden dan kunnen wij als vereniging ervoor kiezen om het contract eenzijdig te ontbinden en zullen dit in een 3e email aan u kenbaar maken. 

Dat laatste heeft bij ons als vereniging absoluut niet onze voorkeur maar als vereniging moeten wij er wel voor zorgen dat de tuinen goed onderhouden blijven, de buren geen hinder van uw tuin ondervinden maar ook nadat een tuin is opgezegd deze weer in goede staat overgedragen kan worden aan een nieuwe tuinder.

Wij proberen dan ook met deze regelgeving in gesprek te komen met de tuinder, maar bij aanhoudende verwaarlozing moeten we streng zijn en kan een royement volgen.